ویژگی Cisco IP SLA چیست؟
در این مطلب قصد دارم تا درباره IP SLA در سیسکو صحبت کنم. IP SLA مخفف Internet Protocol Service Level Agreement می باشد. یک ویژگی نظارت بر عملکرد شبکه که در IOS سیسکو قرار گرفته است و به متخصصان و کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات و بخصوص شبکه این امکان را می دهد تا اطلاعات مربوط به عملکرد شبکه را در زمان عملکرد و واقعی جمع آوری نمایند. IP SLA بطور مداوم ترافیک را در سراسر شبکه نظارت می کند، به همین دلیل یک ویژگی خوب و فعال برای نظارت در شبکه می باشد.
بر روی روتر سیسکو قابلیت Cisco IP SLA می تواند بطور مداوم و مستمر اطلاعاتی را در مورد جنبه های مختلف شبکه جمع آوری کند. مانند :
- Response Time
- Latency
- Jitter
- Packet Loss
- Voice Scoring Quality
- Connectivity
تمامی این اطلاعات و حتی بسیاری اطلاعات دیگر می تواند اطلاعات پایه در مورد عملکرد شبکه را در اختیار مدیر شبکه قرار دهد. همچنین به آنها کمک می کند تا سطوح کیفیت خدمات یا همان QoS را ارزیابی کرده و به بررسی آن بپردازند.
سیسکو IP SLA چگونه کار می کند؟
برای اینکه بتوان از IP SLA در سیسکو استفاده نمود، در ابتدا باید اجزا و موارد خاصی تعیین و پیکربندی شوند:
- نوع عملیات IP SLA برای پیکربندی باید انتخاب شود. بعنوان مثال : ICMP، HTTP GET، DNS و …
- یک شماره بین 1 تا 2147483647 برای آن باید تعیین شود.
- پیکربندی زمانبندی برای IP SLA برای اینکه روتر بداند چه زمانی باید از آن استفاده کند.
استفاده از IP SLA و ترکیب آن با ویژگی های دیگر
سیسکو IP SLA انعطاف پذیر می باشد و آن را میتوان همراه با سایر ویژگی های نظارتی دیگر مانند SNMP و NetFlow نیز ترکیب کرد و به نتایج بهتری در شبکه دست یافت. استفاده از SNMP و ارتباط آن با IP SLA منجر به ساختن یک خروجی از اطلاعات بدست آمده شده و برای مدیر شبکه و حتی کارشناس خواناتر و قابل درک تر می باشد. بعنوان مثال: SolarWinds و PRTG از SNMP استفاده می کنند پس میتوان آن ها را با داده های بدست آمده از IP SLA مرتبط کرد و خروجی بهتری را نمایش داد.
مزایای IP SLA
استفاده از IP SLA در دستگاه های سیسکو یک راه مفید نظارتی بر عملکرد شبکه می باشد. این ویژگی مهندسان و کارشناسان شبکه را قادر می سازد تا عمیق تر مسائل شبکه را مورد بررسی قرار داده و با نتایج بدست آمده، علل یکسری موارد را بدرستی کشف نمایند. از IP SLA میتوان برای نظارت بر مسیرهای ترافیک به سمت مقاصد یا یک مقصد مشخص استفاده شود تا تایید شود که بعنوان مثال یک وب سرور ترافیک را دریافت کرده است. شبکه های WAN گسترده که از اتصالات گوناگونی بهره می برند می توانند با پیاده سازی IP SLA بصورت متمرکز به نظارت ارتباطلات خود بپردازند. سیسکو IP SLA در موارد PBR یا همان مسیریابی بر اساس یکسری سیاست های خاص نیز کاربرد دارد. اطلاعات را با استفاده از IP SLA بدست آورده و با یکسری فیلترهای خاص و مفید و بر اساس یکسری پارامترهای خاص مانند اندازه بسته، آدرس، نوع ترافیک سیاستی را بر روی آن اعمال نمود.
موارد استفاده از IP SLA
ویژگی IP SLA روترهای سیسکو را قادر می سازد تا انواع خاصی از ترافیک ها را شبیه سازی نمایند، مانند : UDP، HTTP، TCP، FTP، و … و گزارش های آماری به مهندسان ارائه شود و در نتیجه عملکرد شبکه مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. IP SLA همچنین می تواند عملکرد یک Application خاص را نیز مورد ارزیابی قرار دهد. بعنوان مثال یک ترافیک خاص یا یک شماره پورت خاص مرتبط با آن برنامه مورد آنالیز قرار گیرد.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.